Fietsroutes rond Bouvières – training voor de Mont Ventoux

“De groep waarmee ik in Bouvières was, bestond uit topschaatsers en -skeeleraars en wij waren er om te trainen op de racefiets als onderdeel van de voorbereiding op de winter. Normaal gesproken zijn de bekende Alpen- en Pyreneeën cols het uitgangspunt voor een dergelijk trainingskamp, maar de Drôme heeft ons aangenaam verrast.”

Martin van Hooidonk, aug 2008

Voor chambre d’hôte (kamer met ontbijt) of voor een hele week ‘gîte met table d’hôte’ (vakantiehuis met maaltijden en/of ontbijt), kijk hier

De onderstaande 6 fietsroutes zijn afkomstig van een trainingsprogramma Martin van Hooidonk. Op de laatste dag wordt de Mont Ventoux gereden.

Route 1) Bouvières – Nyons – Valréas – Montbrison – Crupies – Bouvières (110km)

Onze eerste kennismaking met de omgeving begon met een rustige duurrit met niet al te veel en zwaar klimwerk. Vanuit onze eigen ‘oprit’ naar beneden rechtsaf slaan richting Nyons. Dat is eerst wat licht klimwerk: een paar kilometer en je bent boven op de eerste col, de Col de la Sausse op 791m hoogte. Deze col begint met klimmen overigens al ver voor Bouvières (namelijk in Bourdeaux). Een leuke en mooie afdaling met direct wat haarspelden volgt, richting St.-Ferréol-Trente-Pas over de D70. Deze weg heeft meteen alles in zich wat je verder in de Drôme nog veel explicieter gaat tegenkomen: kleine valleien, imposante rotsformaties, smalle gorges, nauwe doorgangen en kabbelende bergbeekjes c.q. ruige bergstromen. En de auto’s die je tegenkomt zijn op 1 hand te tellen!

Na St.-Ferréol de D70 blijven volgen tot aan de grote weg richting Nyons (D94). Deze doorgaande weg is wel wat drukker, maar dat wordt later weer dubbel goedgemaakt. Bij Nyons eerst een stukje over de D538 rijden richting Carpentras, en dan al gauw de D94 op richting Orange. Op deze weg is links bij helder weer de Mont Ventoux al te zien! Wij verlaten de drukke D94 al weer snel om rechtsaf de D190 richting Vinsobres op te slaan. Hier is het weer stil en de weg gaat eerst nog heel rustig de vriendelijke heuvels op richting Valréas via de D190/D46. Het is hier nog vrij vlak en vriendelijk. Na Valréas gaat het over de D10/D24 naar Montbrison en dan over de D538 via Roché-St-Secret-Béconne naar Montjoux. Links van de weg ligt heerlijk koel water om bij heet weer even af te koelen voordat wordt begonnen aan de laatste kilometers naar Bouvières.

Bij Montjoux verlaten we de D538 en rgaan echtsaf de D330 op richting La Paillette en Vesc. Hier wordt weer wat geklommen, maar steeds meer dan 3-4 kilometer achtereen is het niet met stijgingspercentages tot maximaal 5 á 6%. In het kleine La Paillette is de plaatselijke taveerne wél de hele middag open en verkoelende cola lokt hier vóór het laatste hindernisje naar Vesc. Na Vesc volgt een korte afdaling naar de D70 bij Crupies, hier rechtsaf slaan dus naar Bouvières over de laatste 6, licht stijgende kilometers naar het eindpunt. Voordeel: de wind is hier meest in de rug!

Uitbreiding van de route kan eventueel door in “La Paillette” de weg over de Col de Valouse te nemen, een smal en stil weggetje dat in 2 niet al te zware gedeeltes van enkele kilometers over de Col de Valouse voert. Ook hier kom je uiteindelijk weer op de D70 uit, maar dan aan de andere kant van Bouvières. Ofwel, hier linksaf slaan en nog een kilometer of 6 klimmen de Col de la Sause op. Daarna nog even afdalen naar het dorp.

Route 2) Bouvières – Col de la Chaudière – Saillans – St. Nazaire le Désert – Bouvières (80 km)

De tocht begint vanuit Les Granges naar het dorp beneden en dan links af de hoofdweg naar Bourdeaux op. Dat loopt over 12 kilometer licht naar beneden, dus zonder tegenwind een lekker begin! Na kilometer 6,5 kom je eerst door het gehucht Crupies, waar je zonodig even al even bij kunt drinken in Le Moulin de Crupies, maar je kunt natuurlijk ook gewoon meteen door blijven dalen naar Bourdeaux. In Bourdeaux rechtsaf slaan de D156 op richting Bézaudun en de Col de la Chaudière. Na een paar nog vlakke slingers begint deze weg al gauw lichtjes op te lopen. Gedurende de volgende 10 kilometers wordt de weg steeds steiler en in het bos aangekomen varieert het stijgingspercentage tussen de 7 en 10%! Aan de top vlakt de weg iets af. Kijk ondertussen aan het begin van de klim even naar links, de diepte van de vallei in en tegelijkertijd alvast naar de imposante rotsformaties van de Le Vejou en Le Signal (bijna 1600m!). Na de col, gelegen op 1047m, volgt een mooie, geleidelijke afdaling over een brede weg (wel veel los split) door een koel bos richting Saillans.

Bij Saillans steek je de Drôme over om meteen weer terug te buigen en de grote weg richting Die te nemen. Je fietst nu op de D93 langs de Drôme. Na een paar kilometer, bij het gehucht Pont d’Espenel deze weg al weer verlaten en over de brug rechts via de D135 de rust van de vallei van het riviertje de Roanne opzoeken. Een prachtige vallei die, hoe hoger je komt, steeds nauwer, ruiger en imposanter wordt. In de Roanne kan heerlijk gebadderd worden eventueel, maar de doorfietsers vervolgen de D153 richting St. Benoit, Pradelle en St. Nazaire-le-Désert. Vanaf Pradelle blijft de weg en beetje op dezelfde hoogte slingeren door een rustig hoogland omgeven door toppen van meer dan 1000m. Voorbij St. Nazaire, overigens een typisch Frans dorpje en zeer de moeite waard om nog eens terug te komen voor een terrasje, ben je alweer vlak bij Bouvières. Via de Col de Muse die een paar kilometer rustig omhoog loopt, volgt via de D335 de laatste afdaling naar Bouvières. Wel nog even steil omhoog naar Les Granges!

Ook omgekeerd is deze route zeer de moeite waard. De Col de la Chaudière is heel anders van de noordkant en ook iets steiler/zwaarder. Ook wordt vanuit Bouvières meteen geklommen richting St. Nazaire, dus niet te gek beginnen!

Route 3) Bouvières – Crupies – La Paillette – Col de Valouse – Col de la Sausse – Bouvières (50km).

De meeste gedeeltes van deze route zijn elders al beschreven. Wij hebben deze route echter gebruikt voor een intensieve training door de diverse klimmetjes van 3-5 kilometer hard op te rijden. De relatief korte route is echter ook geschikt om een dagje wat rustiger aan te doen of om één of meer van de smalle zijweggetjes eens uit te proberen.

Route 4) Bourdeaux – Dieulefit (divers)

Vanuit Les Granges de ‘afdaling’ naar Bourdeaux nemen, inmiddels wel bekend. Helaas, meestal wind tegen hier, zodat het voordeel van de zwaartekracht het verliest van het voordeel van de wind! Maar wel ideaal als warming-up.

In Bourdeaux – een zeer verrassend stadje blijkt nu! – linksaf slaan, de D538 op richting Dieulefit. Een prachtige, brede, redelijk rustige weg die met elegante bochten en ook hairpins relatief makkelijk omhoog kruipt met stijgingen tot maximaal 6%. Een mooie klim, en weer heel anders dan het smalle werk wat je hier meest tegenkomt. In Dieulefit zijn er diverse mogelijkheden om weer een lange tocht te maken, wij kozen voor een rondje Montjoux, La Paillette en de Col de Valouse, zie elders.

Route 5) Col de Pennes!

In het ‘hoogland‘ rond St-Nazaire (zie route nr. 1) zijn diverse zijweggetjes die werkelijk smeken om opgefietst te worden. Eén verrassende route wil ik hier beschrijven, de Col de Pennes. Vanuit Bouvières direct weer omhoog de D335 op richting St-Nazaire. Na Pradelle de tweede (let op, niet meteen de eerste) afslag nemen, de D595 richting Pennes-le-Sec. Waar de weg heengaat, lijkt een raadsel, maar de smalle weg begint direct als een muur omhoog en zal toch ergens heen leiden, hoopte ik. 2 Auto’s kunnen elkaar hier niet passeren, overigens, veel ga je er ook niet tegenkomen! Een paar mooie haarspelden in het begin brengen je over de steile weg al snel hoog boven de vallei waar je vandaan komt en het schitterende uitzicht is een aangename beloning. De col gaat echter een paar kilometer door en zwakt qua stijgingspercentage slechts af en toe even af, maar na ongeveer 6 langzame kilometers vanaf de afslag ben je eindelijk boven. Hier kun je twee dingen doen: weer terug en (voorzichtig!) afdalen en nog een paar van dergelijke weggetjes zoeken óf doorrijden naar beneden (lastige, onoverzichtelijke afdaling met slecht wegdek) en in Recoubeau-Jansac rechtsaf de D93 opslaan. Deze doorgaande weg, langs de Drôme na 4km al snel weer verlaten en rechts de D61 opgaan over de Col de Premol over 964m, een redelijk lange maar niet al te zware klim met vele bochten. Mooie weg weer!

De D61 blijven volgen tot La Motte-Chalacon, alwaar rechts de D135 je weer leidt naar St-Nazaire, maar ook diverse andere zijweggetjes leiden daar richting Bouvières. Keuze genoeg! Alle routes laten zich zo redelijk makkelijk uitbreiden of inkorten, maar vergis je niet in de langzame kilometers die je door het klimmen maakt. Nogmaals, een goede, gedetailleerde kaart is onmisbaar.

Route 6) Mont Ventoux (45km)

Tijdens route nr. 1 heb je hem al kunnen zien liggen: de Mont Ventoux! Voor de fietsfanaten een col die op je lijstje moet staan. Hoewel hemelsbreed de col slechts 45 km verwijderd ligt van Les Granges, is de afstand net even te ver om hem in een fietstocht in te passen. Ofwel, fiets in de auto. Via de Col de la Sausse en Nyons richting Carpentras staat op een gegeven moment het dorpje Bedoin goed aangegeven.

Van hieruit gaat immers de meest aansprekende en bekendste klim naar de top. En vooraf even het weerbericht controleren!